Melbourne, Adelaide, Geelong en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu Melbourne, Adelaide, Geelong en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu

Melbourne, Adelaide, Geelong en Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Joop

27 December 2017 | Australië, Brisbane

Ik moet eerder beginnen met het schrijven van mijn verslagen. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat ik in Melbourne was, maar goed.

De grootste storm in jaren is wat we in Nederland als een regenachtige lentedag zouden beschouwen. Het viel reuze mee.

Als ik iets niet kan aanraden in Melbourne is het de rivercruise. Kolere wat was dat saai. Als echte Hollander en Zandwijk was er maar 1 reden dat ik 2 uur lang met een glimlach op de boot heb gezeten. Op het toegangskaartje stond toch echt 35 dollar en ik had er zelf maar 8,75 voor betaald. Toch nog een tevreden gevoel en genoeg reden om na een uur niet van de boot af te stappen en ook het uur naar de andere kant van de rivier vol te maken.

Als ik dan weer iets wel kan aanraden is het een bezoek aan de great ocean road. Een prachtige rit langs de kust, die qua vergezichten overeenkomsten vertoond met de Amerikaanse highway one. Onderweg een groep Kangaroos en wat koala's gespot. De dag eindigde prachtig bij de 12 apostels en de Londen Bridge.

Tijdens een dagje wandelen door Melbourne kwam ik op het terrein terecht waar ieder jaar de Australian open wordt gehouden. Op dat moment was net de Australian open onder 14 bezig. Dat tennis populair was in Australië wist ik, maar dat er honderden jonge meiden stonden te wachten om de Rod Laver arena binnen te gaan, verbaasde me toch enigszins. Na wat onderzoek bleek er een concert van ene Shwan Mendes die avond. Dat verklaarde op de terugweg ook de parade van gescheurde spijkerbroeken, naveltruitjes, ongemakkelijke schoenen en de walm van parfum.

Op naar Adelaide. Lekker relaxed na steden als Sydney en Melbourne. In Adelaide zelf is niet heel veel te beleven dus dan maar 2 dagen naar Kangaroo Island. Met een groep het hele eiland gezien. Mooie stranden, natuur en heel veel wildlife. Vooral walibies en koala's...en ja, ook een paar Kangaroos.

We kwamen tot de conclusie dat koala's zich eigenlijk hetzelfde gedragen als mensen met een enorme kater. Ze blijven het liefst slapen en elke beweging lijkt enorme inspanning te kosten.

Op dag twee gelukkig niet zoveel last van de biertjes van de avond ervoor dat ik me als een koala voelde. Als iets die dag zijn naam eer aan deed, waren het the remarkable rocks. Dat was precies wat je erbij verwacht. Erg merkwaardig.

Terug naar Adelaide om de dag erna naar Geelong te vertrekken om bij de nicht van mijn moeder en haar man langs te gaan. Een warm bad, het voelde als thuiskomen. Ik werd ook aardig in de watten gelegd en het beviel prima om even een paar dagen geen backpacker te zijn. Hollandse meezingers op de radio, studio sport kijken en er werd zelfs voor het broodje kroket tijdens de lunch gezorgd.

Daarnaast werd ik een paar dagen meegenomen om deze mooie stad te verkennen. Van de stranden langs de prachtige kust die aan de great ocean road grenst tot de schitterende kerstversiering die je er bij deze temperaturen sterk aan herinneren dat kerst toch echt onderweg is. Ook nog even het stadion van de plaatselijke Football club bekeken en met de boot naar Sorrento geweest.

...en aangezien het gaat om familie van de Scholte/Brokling kant, naar een optreden van het koor van Trudy geweest. Op een avond waarop wij als 'toeschouwers' ook onderdeel van het koor werden gemaakt. Gelukkig waren de kerstliedjes deze keer in het Engels, een stuk makkelijker meezingen dan de liedjes op de Duitse avond die allemaal in het Duits meegezongen diende te worden. Schlittenfarht klinkt voor mij meer als de vertaling voor een vies poepie dan een leuk kerstnummer.

Aan al het goede komt een einde zeggen ze wel eens. Het ticket naar Brisbane was al geboekt, maar daar is uiteraard ook niks mis mee. Aangezien Tom, Loes en Vera een paar maanden eerder al op verkenning waren geweest, tips genoeg om hier een aantal dagen door te brengen.

Op de eerste avond een voetbalwedstrijd bezocht. Eigenlijk vooral om de stadionvinkers van de Soccerfriens weer eens de baas te zijn. Al was de wedstrijd zelf ook erg vermakelijk en zat ik lekker dicht op het veld.

Voor de dag daarna stond Mount Coo-tha op de planning. Een tip van Tom, vanwege het prachtige uitzicht over de stad. Qua bereikbaarheid met openbaar vervoer een drama. Dus een prima dag om je teenslippers aan te trekken dacht deze jongen. Na een paar kilometer lopen vanaf de bushalte, leidde een pad van kiezelstenen zo'n beetje horizontaal omhoog, naar compleet de andere kant van de berg ten opzichte van het uitkijkpunt. Via verschillende hikes toch nog op de plaats van bestemming gekomen en het uitzicht was het uiteindelijk zeker waard.

Verder is Brisbane zelf een erg mooie stad met een aangelegd park langs de rivier die door de stad stroomt en zelfs een aangelegd strand, dat vanwege de zomervakantie wat weg had van Scheveningen op een drukke zomerdag.

En dan is het toch echt opeens kerst. Normaal een aantal mooie dagen in de winter om met je familie door te brengen, maar nu een paar warme dagen in de zomer, ver van huis. Het blijft toch vreemd.

Op 2de kerstdag naar het Koala Sanctuary gegaan. Waar je in het wild staat te staren naar een pluizig beestje ergens hoog in een boom, was het hier een stuk makkelijker. Zowel voor de koala's die kilo's bladeren krijgen voorgeschoteld als voor de mij, omdat ze nu gewoon op ooghoogte en erg dichtbij zaten.

Ook de Kangaroos die normaal op flinke afstand te zien zijn, konden gewoon gevoerd en geaaid worden. Zelfs voor de vele selfies van toeristen blijven ze rustig in het gras liggen.

Momenteel ben ik in Noosa aangekomen, omdat ik het tijd vind om even een paar maanden te gaan werken. Weet niet of dat hier wordt of ergens anders, maar voor farmwork zit ik in ieder geval in de goede richting. Zoals de hele reis al zo'n beetje verloopt, ik zie wel wat er op me afkomt.

Bedankt voor alle leuke en positieve reacties op mijn verslagen. Het doet mij goed dat er zoveel mensen meeleven en het ook echt leuk vinden om mijn verslagen te lezen. De volgende zal ik pas volgend jaar schrijven, dus wens ik iedereen bij deze alvast een fijne jaarwisseling en een heel mooi 2018 toe.


  • 27 December 2017 - 12:25

    Dennis Van Der Stroom:

    Hoi jopie jij ook een goed uiteinde. Weer super leuk om te lezen klaar je meemaakt. Je bent al goed aan het voorverkennen.

    Groet dennis

  • 27 December 2017 - 12:38

    Marijke :

    Hallo Joop,
    Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. Je schrijft erg gezellig en neemt ons mee op je tocht.
    Veel succes met werk vinden en wens je ook mede namens Jan een goede jaarwisseling toe!

    Groetjes Oom Jan en tante Marijke

  • 28 December 2017 - 20:25

    Joop SR:


    Dag lieve zoon,

    Wat heb je dit weer gedetailleerd en met gevoel voor humor geschreven.
    Leuk dat je bij Mama's nicht gelogeerd hebt en daar zo gastvrij door ontvangen bent.
    Zo'n boot toch lijkt mij ook wel leuk voor 8,75 euro........een koopje.
    Tonnie en ik zijn met de kerst in Hotel Asteria in Venray geweest. 4 dagen lang een 4 gangen diner
    wel 2x met dansen erbij gelukkig in een zeer sfeervolle prachtige ballroom. Heren in smoking en de dames in het lang. (je vader in zijn foute kersttrui) en Tonnie in spijkerbroek, nee hoor grapje wij waren ook netjes.
    Er werd echt mooi stijl gedanst door de gasten een gezellig ploegje bij elkaar.
    Lange wandeltochten maar zonder een rugzak zoals jij die hele tijd moet mee dragen.
    Voor jou zijn de warme kerstdagen voorbij en nu een baantje vinden hé Joop.
    Vera heeft voor t eerst Oma en Opa gezegd en zo duidelijk dat ze het in Australien hoorde! misschien ontvang jij het filmpje ook wel.
    Pas goed op je zelf Joop en geniet van elk moment.....x je Pa

  • 29 December 2017 - 17:31

    Marloes:

    Hoi Joop,

    Wat heerlijk dat jij dit zo opschrijft, we reizen zo een beetje met je mee. Ik zal er nooit van mijn leven komen maar zoals jij alles mooi omschrijft maak ik me er een voorstelling bij en reis een beetje met je mee.
    Ik zie je volgend verslag graag tegemoet en voor 2018 wens ik je al het goede.
    Doe voorzichtig.

    Lieve groet,
    Marloes

  • 06 Januari 2018 - 11:36

    Herman Scholte :

    Hè hè ,eindelijk heb ik je gevonden,en het is nog de moeite waard ook,wat schrijf je leuk ,ik zie het allemaal voor me.het is inmiddels 2018 nog een gelukkig nieuwjaar,morgen zijn we we bij je vader op de nieuwjaars receptie daar zullen we het wel over je hebben.(alleen goede dingen hoor) nou Joop veel succes met het vinden van een baan ,en tot horens.groetjes Herman en Wil

  • 10 Januari 2018 - 18:49

    Nel Van Dongen:

    Lieve Joop wat maak je toch veel mee op je reis. We vinden het erg leuk om te lezen en zo genieten wij ook lekker mee. Dus blijf vooral je leuke verhalen schrijven.
    Groetjes en een dikke kus van Hans en Nel

  • 24 Januari 2018 - 21:50

    Laura En Huib Zandwijk:

    Stoere ,Joop je doet het maar weer zo in je eentje.
    Wat een prachtig land is het toch.
    We hopen nog veel over je avonturen te lezen.
    En hopen dat je nog wat leuke jobs kan vinden.
    Wij waren niet zover weg, maar Groningen en Assen zijn ook wel mooi.
    Alleen de Hunnen bedden in Rolde slapen niet zo lekker.
    Geniet van het leven en wat is de wereld toch mooi.

    Groeten van tante Laura en Oom Huib.




    .

  • 24 Januari 2018 - 21:51

    Laura En Huib Zandwijk:

    Stoere ,Joop je doet het maar weer zo in je eentje.
    Wat een prachtig land is het toch.
    We hopen nog veel over je avonturen te lezen.
    En hopen dat je nog wat leuke jobs kan vinden.
    Wij waren niet zover weg, maar Groningen en Assen zijn ook wel mooi.
    Alleen de Hunnen bedden in Rolde slapen niet zo lekker.
    Geniet van het leven en wat is de wereld toch mooi.

    Groeten van tante Laura en Oom Huib.




    .

  • 02 April 2018 - 22:24

    Goalenbeer:

    Hey Iceman,

    Nog een gelukkig nieuwjaar en een fijn pasen ondertussen hahah!
    We komen elkaar wel eens tegen op de app wat wij SoccerFriends(of Dordt ;-) hebben gedaan. Ben toch wel benieuwd middels een verslag hoe het nu met jou aan de overkant van de aardkloot gaat :-)

    No worries he!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Australië

Jaartje backpacken

Recente Reisverslagen:

25 September 2018

Update

25 Mei 2018

Maroochydore

27 December 2017

Melbourne, Adelaide, Geelong en Brisbane

03 December 2017

Sydney Australië
Joop

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 34048

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 29 Oktober 2018

Australië

15 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Sri Lanka

18 Januari 2013 - 15 Februari 2013

Maleisië

20 December 2012 - 18 Januari 2013

Thailand

09 Mei 2012 - 20 December 2012

Nieuw-Zeeland

14 Maart 2012 - 09 Mei 2012

Bali - Indonesië

Landen bezocht: