Fiji time - Reisverslag uit Campbells Bay, Nieuw Zeeland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu Fiji time - Reisverslag uit Campbells Bay, Nieuw Zeeland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu

Fiji time

Blijf op de hoogte en volg Joop

12 December 2012 | Nieuw Zeeland, Campbells Bay

In Fiji staan alle horloges op Fiji time. Als je iets wil doen, ergens naar toe wil of gewoon de tijd wil weten, doe geen moeite, want het is altijd Fiji time. Helaas kan je daar niet te vroeg mee beginnen, want het vliegtuig naar Fiji, gaat niet op Fiji time, maar gewoon om half drie 's middags. Een slecht moment om erachter te komen dat de reis naar het vliegveld twee uur duurt; twee uur voordat de check-in balie definitief sluit. Uiteindelijk een sprintje moeten trekken en terwijl de andere balie al het boordje closed tevoorschijn haalde, nog net op tijd in kunnen checken. Mijn reis naar Fiji was begonnen.

Fiji...het ideale eiland voor een vakantie. Met witte stranden, heerlijk weer, oneindig veel koraalrieven en een prachtige natuur. Eerst maar even de tijd genomen om te acclimatiseren. Zo'n graadje of 30, tempo ligt wat lager, het bier is goedkoper en de mensen zijn wat vrolijker. Kortom; een hoop om aan te wennen.

Ik arriveerde bij mijn hotel op Kava night. Dat is niet heel toevallig, aangezien het elke avond Kava night is in Fiji. Kava is een traditionele drank, de wortels van de plant Kava worden gedroogd, gemalen en vervolgens gemengd met water. Het ziet eruit als slootwater en het smaakt naar...slootwater. Ze zeggen dat je er een relaxed gevoel van krijgt. Klopt! Je voelt je even relaxed, omdat je weet dat je de komende tien minuten geen kommetje met Kava hoeft weg te werken. Zelfs de locals trekken een vieze bek als ze de Kava drinken. De meeste zeggen: I don't like the taste, but I love Kava. Het gaat meer om de traditie en het samen zijn, met z'n alleen in een cirkel, gitaartje erbij, meezingertjes als country roads, tussendoor even een praatje maken met degene die naast je zit en om de beurt een kommetje Kava. Beetje wat wij Nederlanders in het weekend met bier en een aantal vrienden doen.

Zoals altijd was ik weer redelijk onvoorbereid op pad gegaan. Deze keer had ik echter wel een lijstje met tips van iedereen die al op Fiji was geweest en dat zijn er meer dan je denkt in Nieuw-Zeeland. Uiteindelijk werd mij een leuk voorstel gedaan om naar de Noordereilanden van Fiji te gaan dus belandde het lijstje met tips direct in de prullenbak en vertrok ik de volgende dag richting het noorden. Volgende keer eerst maar even vragen hoe lang de bootreis eigenlijk duurt, voordat ik nog een keer 21 uur op een boot kom te zitten. Ondanks dat het mij zeer bevalt om onvoorbereid te reizen, aangezien het je veel vrijheid geeft en er van alles op je pad komt, wat je van tevoren nooit had verwacht, was het nu even een nadeel.

De lange reis werd uiteindelijk toch beloond toen we na een totale reistijd van zo'n 30 uur op het eiland Taveuni aankwamen. Beter bekend als de tuin van Fiji. Letterlijk alles groeit hier op het eiland o.a. papaya, cassava, ananas en overal waar je kijkt palmbomen. Niet zo gek dat we de volgende dag begonnen met een wandeling over het eiland. Door het prachtige regenwoud naar drie verschillende watervallen. Met de temperaturen die we die dag hadden, was het heerlijk om bij een waterval aan te komen en zo snel mogelijk het water in te springen.

De volgende dag zijn we naar een natuurlijke waterglijbaan gegaan. Een vulkaan heeft speciaal voor ons een aantal miljoen jaar geleden een mooie glijbaan in het steen uitgesleten, zodat we zonder al te veel pijn aan het zitvlak naar beneden konden suissen. Onze gids probeerde een gedeelte van de glijbaan zonder water, maar dat was minder succesvol. Dit staat beter bekend als van een rots naar beneden vallen. Hij deed voor de grap of hij ging springen, verloor zijn balans en kon zich een na een flinke val nog net aan de rots vasthouden. Gelukkig geen ernstige verwondingen. De dag werd afgesloten met een rondje snorkelen rond Honeymoon Island. Er zijn slechtere manieren om een dag af te sluiten. ;-)

Vervolgens drie dagen doorgebracht op het eiland Qamea. Direct aan het strand genaamd Naqai beach. Het motto was hier; er is van alles te doen, maar alles gaat op Fiji time. Dus een hele dag snorkellen betekent; na het ontbijt meteen de hangmat in, een potje tafeltennis, volleybal, lunch, paar potjes jenga, weer de hangmat in en rond een uurtje of drie met een bootje ergens naar toe, waar ze je het water in gooien en dan kan je al snorkellend terug naar het eiland zwemmen om weer te relaxen tot het avond eten en zoals iedere dag wordt afgesloten met een (paar) grote kom(men) kava. Tussen het relaxen door konden we van een Fijiaanse massage genieten, zijn we met de kajaks op pad geweest, hebben we een village trip gemaakt en kregen we een traditionele, fijiaanse vuurshow te zien. Ik ga bijna denken dat we te weinig tijd hadden om te relaxen.

Bij terugkomst op het eiland Nadi, was het een te mooie laatste dag om in het hostel te blijven hangen. Dus als er dan een groep gaat surfen en body boarden dan ga je mee. Heerlijke laatste dag gehad. Beetje body boarden, langzaam aan verbranden, in de schaduw een kokosnoot leegdrinken en vervolgens naar het volgende strand om daar hetzelfde te doen. Rood maar voldaan de dag afgesloten op het prachtige Natandole beach, een mooi einde van mijn (korte) reis naar het prachtige Fiji.

En nu...weer terug op de North Shore waar ik drie maanden gewerkt heb. Er stond overigens nog één ding op mijn NZ lijstje...de Tongoriro crossing. Dus begin deze week naar Taurangi vertrokken om van daaruit de crossing te doen. Gelukkig hadden we een schitterende dag voor de wandeling. Een week daarvoor was de hele crossing overigens nog gesloten vanwege een nieuwe uitbarsting van de vulkaan. Ondanks dat er een groot gedeelte nog steeds gesloten was toch een wandelingetje van zo'n 10 uur kunnen maken. Vulkanisch landschap met prachtige meren, woestijngrond, sneeuwtoppen en bossen oftewel alles in één. Na de lange wandeling moesten we overigens terug liften, maar gelukkig werden we na 10 minuten al opgepikt en kan ik een goede ervaring toevoegen aan alle positieve verhalen over liften in NZ.

En verder...zoals jullie waarschijnlijk wel weten, is een week geleden de zomer begonnen, hier in Nieuw-Zeeland tenminste. Heerlijk zomerweer met overal om je heen kerstversiering en iedere winkel die je binnenloopt Mariah Carey op de achtergrond (dat is hier helaas hetzelfde). Een heel raar idee dat de kerst er alweer aan zit te komen. Je beseft het alleen als je op internet leest over de sneeuw in Nederland en een paar keer goed naar de kalender kijkt. De zomervakantie is hier gisteren begonnen en de komende dagen zal ik vooral op het strand te vinden zijn met een surfboard of een vishengel. Nog even van de zomer in Zeeland genieten voordat ik naar mijn volgende bestemming vertrek. Jawel,...alle data zijn bekend (bij mij tenminste), alle tickets zijn geboekt en de 'planning' is gemaakt.

20 december zal ik naar Thailand vertrekken
en daarna....ga ik naar Maleisië (18 januari)
en daarna...kom ik naar Sri Lanka (15 februari)
en daarna...kom ik...en deze keer staat het vast....naar huis!!!

10 maart ben ik weer in het land of jullie het nou leuk vinden of niet.
Nog drie maanden genieten en iedereen jaloers maken. Een paar schitterende landen bezoeken en dan terug naar huis. Kijk er nu ook al naar uit om iedereen weer te zien.

---
Iedereen alvast fijne dagen toegewenst. Geniet ervan, samen met vrienden en familie. Ik zal aan jullie denken en volgend jaar ruil ik de palmboom gewoon weer in voor de kerstboom, het strand voor de sneeuw en Mariah Carey voor Mariah Carey.

• 12 December 2012 - 14:34

Ineke Slee:

Hoi Joop
    Weer genoten van je reisverslag. Wij wensen jou ook mooie feestdagen waar je ook bent en met wie het zal best leuk worden .geniet nog van je laatste drie maanden voor je het weet is het voorbij.Je zou niet zeggen dat je al weer zo lang weg bent .Zaterdag gaan we bij je vader en Tonny eten gezellig hè nou dikke kus en veel liefs van mij Ineke en groetjes van Johan

• 12 December 2012 - 17:53

Colin:

Joop,

Als ik facebook zou hebben zou ik liken :-) Kava avondjes klinken goed... Heb alleen het idee dat je na het proeven ervan zowaar zelfs naar Jack/Johnny begint te verlangen.

Co

• 12 December 2012 - 18:15

Wilma Mulder:

Nou Joop wanneer ik jou reisverslagen lees word ik echt jaloers hoor !!! Geweldig Het is je gegund hoor!!!

Geniet nog even van deze vooral voor jou heerlijke tijd.

Fijne dagen en kom gezond weer thuis Groetjes van Martin Richard Mathieu en Wilma Mulder dikke knuffel !!

• 12 December 2012 - 20:04

Sandra:

Hoi Joop,
    Dat klinkt weer super goed zeg. Weet je zeker dat je wel terug wilt komen. Je kan daar ook een reisbureau beginnen. Promotiewerk heb je al gedaan bij familie en vrienden. ;)
    Leuk dat je nu zomervakantie hebt, hier is het alles behalve zomer. Vandaag wel mooi helder weer met een guur windje echt handschoenen aan en een dikke jas.
    Leuk dat je weer nieuw plannen hebt gemaakt. Pas wel op in Tailand daar kunnen ze goed boxen heb ik gehoord.
    Veel plezier verder.

groetjes,

Sandra

• 12 December 2012 - 22:03

Herman En Wil Scholte:

Hoi Joop ,weer een mooi verslag,je doet wel veel hoor in je vakantie,het gaat haast op werken lijken.wij wensen jou ook hele fijne feestdagen en hou het heel Gr. Wil en herman

• 12 December 2012 - 23:20

Laura En Huib Zandwijk:

Ja,Joop dat is weer genieten van de bovenste plank,verschillende mensen ,en natuur als nooit tevoren.

Veel nedelanders zijn jou voor gegaan,Abel tasman,cornelis Houtman(zijn woonhuis staat in Schiedam)

Willem Barerenz enz....

Toen duurde die boot reizen nog langer en onder zeer slechte omstandig heden.

Gelukkig is er nu een vliegtuig en een schip met een motor.

Ook een nieuwe knie is geen probleem,dat ga ik binnenkort meemaken.

Geniet nog maar met volle teugen want hier wacht de realiteit van het benauwde kikkerland,inplaats van de grootsheid van de aardkloot.

Wel zwaar op de hand he,ik denk dat ik ook maar een koppie kava neem.

groeten van laura en huib en een dikke kus.(normaal zoen ik geen kerel maar voor jouw maak ik een uitzondering)je zit tenslotte toch aan de andere kant van de wereld.

En je viert als eerste de jaarwisseling.

Hou je haak kanjer!!!!!!!!!!

• 13 December 2012 - 10:42

Claudia:

Leuk om je verhaal weer te lezen Joop! Ben jaloers, dat het daar heerlijk zomers weer is :) Geniet van je reis!

Groetjes Claudia

• 13 December 2012 - 17:39

Karel En Marianne:

Joop, we hebben net samen jouw mooie, indrukwekkende reisverslag gelezen.
    Wat maak jij toch veel mee in de goede zin van het woord.
    Je zou zomaar een boek over je reis kunnen schrijven!

We wensen jou vanuit Zwijndrecht fijne Kerstdagen (in zomerse sferen) en een
    hele goede jaarwisseling toe!

Groetjes,
    Marianne en Karel

• 13 December 2012 - 19:38

Constantijn:

Hey Joop,

Indrukwekkende verhalen! Echt gaaf. Ik kijk er naar uit om je weer te zien in Maart.

Geniet er nog maar van!

• 16 December 2012 - 20:01

Nel Van Dongen:

Hoi lieve Joop.

Nou je hebt weer niks meegemaakt saai hoor, wij hebben altijd leukere vakanties (ahum) ;-)
    Geweldig om het allemaal te lezen en ook super wat je allemaal nog gaat doen.
    Geniet er nog maar lekker van. Maar het is ook fijn om je dalijk weer te zien en je verhalen te horen en de foto's te zien.
    Wij wensen jou ook fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2013 toe.

Xxxx Hans en Nel

• 31 December 2012 - 10:10

Clemens' En Trudy:

Ha die Joop,wat een mooie ervaring we genieten van je verhalen .
    Wij wensen jouw een gezellig en vrolijk uiteinde en een heel gelukkig nieuwjaar .
    We horen graag nog een keer van je en verder nog een hele fijne tijd.
    Hartelijke groeten van Clemens' en Trudy en de kinderen.

• 04 Januari 2013 - 19:19

Marijke En Jan:

Hey Joop,
    Allereerst de beste wensenvoor het nieuwe jaar. Wij hebben (een beetje laat, dat wel) je reisverslagen gelezen en natuurlijk weer van genoten. Als jegens baan zoukunnen vinden kun je altijd schrijver worden!
    Weer bedankt en hopen op nog een verslag,
    Groetjes Jan en Marijke

• 05 Januari 2013 - 13:14

Piet:

Mooi reisverslag Joop! ik wens je de beste wensen voor 2013 en geniet nog van die drie maanden. Vanmiddag hebben we nieuwjaars receptie bij Mark. Groetjes, Piet........

• 11 Januari 2013 - 21:08

Marianne En Karel Roubos:

Joop,

Van harte gefeliciteerd met je 26e verjaardag. Wij nemen aan dat je nu in Thailand bent. Vier het daar maar uitbundig; wij vinden het te ver weg om "even" langs te komen.

Wij hopen dat je de laatste 2 maanden van je reis nog veel leuke en spannende dingen mag beleven.

Groetjes uit het koude kikkerland - Marianne en karel

• 23 Januari 2013 - 21:44

Kok, Annemarie, Chim En Nicoline:

Hey Joop,

We genieten van je prachtige verhalen. We hopen dat je een fijne verjaardag hebt gehad!
    Nog gefeliciteerd hoor!

We blijven je volgen,

Liefs van ons allemaal en tot gauw