Groetjes uit Campbells Bay - Reisverslag uit Campbells Bay, Nieuw Zeeland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu Groetjes uit Campbells Bay - Reisverslag uit Campbells Bay, Nieuw Zeeland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Campbells Bay

Door: Joop Zandwijk

Blijf op de hoogte en volg Joop

25 Juni 2012 | Nieuw Zeeland, Campbells Bay

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste reisverslag heb geschreven. Daarin vertelde ik dat het nog minimaal twee weken zou duren voordat ik met het echte rondreizen door Nieuw-Zeeland zou beginnen. Daar kunnen inmiddels twee maanden van gemaakt worden. Dat is het leuke van de manier waarop ik reis...alle vrijheid om te gaan en staan waar ik wil en gemaakte planningen compleet over boord te gooien om totaal iets anders te doen. Ik zal bij het begin beginnen.

Na mijn aanstelling als stapelaar in de nachtdienst van Trevelyan ben ik er ook daadwerkelijk aan de slag gegaan. Met een shift van 10 uur en een reistijd van een uur, blijft er alleen nog maar tijd over om te eten en te slapen. Naast de officiele erkenning van mijn baard...ik werd namelijk verplicht om een baardnetje te dragen...is er verder weinig noemenswaardigs gebeurd. Het werk was gelukkig minder zwaar dan het kiwiplukken. Daarnaast werkte ik met een leuke groep mensen. Ik ben zelfs door één van mijn mede-stapelaars uitgenodigd om een paar weken naar het eiland Vanuatu te komen. Ga dat maar eens opzoeken op de wereldkaart. Gelukkig hadden we af en toe een paar dagen vrij waarop we nog wat van Nieuw-Zeeland konden zien.

Op onze eerste vrije dag zijn we naar het strand in Papamoa gegaan om mosselen te vangen. Aangezien ik dit nog nooit eerder had gedaan en ik geen flauw idee had hoe dit in zijn werk ging, schoot ik nogal in de lach toen mij verteld werd dat we ze gewoon onder het zand vandaan gingen scheppen. Tot mijn grote verbazing, is dit echt de manier waarop dit gaat. Je kan zien waar ze liggen en ze met je voet uit het zand scheppen. Ongeveer een kilo mosselen gevangen die dezelfde avond nog op tafel stonden.

Op onze tweede vrije dag zijn we naar het Geotermal Wonderland in Wai-o-tapu gegaan, met als hoofdattractie de Lady Knox geiser. Een geiser die met behulp van wat zeep tot uitbarsting wordt gebracht. Verder een hele mooie en bijzondere omgeving om een dag in rond te lopen met o.a. de rainbow crater, de champagne pool en de mud-pools. Mocht iemand van plan zijn om een bezoek aan deze omgeving te gaan brengen, één tip; neem een wasknijper mee en plaats deze voor aankomst op je neus. Het mag er dan wel allemaal schitterend uit zien, maar het stinkt er naar rotte eieren. Op de terugweg zijn we nog even langs de weg gestopt om in een natuurlijke warm-water-bron een heerlijk bad te nemen. Het enige wat miste was zeep en een badeendje.

Als ik over we praat, heb ik het trouwens over mijn Maleisische reisgenoten Jim, Carmen en Shumin. Naast het feit dat het erg handig was, aangezien Carmen en Shumin over een auto beschikte en alles net 'ietsjes' beter voorbereid hadden dan mij, heb ik vooral een hele leuke tijd met ze gehad in Te Puke. Er bestaat zelfs een kans dat we op een later tijdstip weer een stukje samen door Nieuw-Zeeland gaan reizen.

Aangezien het kiwi-seizoen bijna tot een einde kwam, was Jim op zoek naar een nieuwe baan. Daarbij kwam hij een advertentie tegen voor een baan als Au Pair...ze zochten een jongen die van voetballen en vissen hield, om op hun 14 jarige zoon te passen. Dat leek hem wel iets voor mij (vooral het voetbal gedeelte). Zonder enige verwachting heb ik vervolgens op de advertentie gereageerd en na een leuke ontmoeting in Auckland, kreeg ik, als enige geschikte kandidaad, nog de baan ook. Er is geen betere manier om kennis te maken met Nieuw-Zeeland en de mensen die hier wonen.

It's a tough job, but somebody got to do it. Betaald krijgen om in een villa aan het strand, twee maanden in Nieuw-Zeeland door te brengen. Het is verschrikkelijk. Ze laten me nog hard werken ook; 's ochtends het ontbijt klaarmaken, daarna de hond uitlaten (op een schitterend strand met een prachtig uitzicht) en de rest van de dag ben ik vrij om te doen wat ik wil tot dat Leo thuis komt van school. Ik wil niet eens weten hoe hard ik had moeten werken als ze geen schoonmaakster hadden gehad die één keer in de week langskomt. Daarnaast zijn het ook nog eens ontzettend aardige mensen, kan ik het heel goed vinden met de zoon en gaat alles heel ontspannen en ongedwongen. Het autorijden krijg ik gelukkig al aardig onder de knie...de laatste keer zijn er slechts drie mensen zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis...dus er is vooruitgang.

In de weekenden draait het hier vooral om voetballen (op zaterdag) en vissen (op zondag). Van voetballen weet ik gelukkig al het één en ander. Genoeg om op een training even te laten zien hoe ze een bal moeten hooghouden en als er zaterdag toevallig geen scheidsrechter aanwezig is dan weten ze op de één of andere manier allemaal al heel snel wie je bent. Het vissen gaat me gelukkig ook steeds beter af. We gaan door de weeks regelmatig met de boot even naar zee om wat snappers te vangen. Leuk om te vangen en heerlijk om op te eten. Op zondag gaan we meestal ergens anders naar toe. Zijn oudere broer neemt ons dan mee naar de meest schitterende plaatsen. Mocht het qua vis tegen zitten, maakt de prachtige omgeving een dagje weg zeker de moeite waard.

Het eerste weekend dat ik hier was, is de moeder van Leo (Martina) met haar nieuwe man John getrouwd. Ondanks dat ik hier pas een aantal dagen was, werd ik uitgenodigd voor het feest. Een hele leuke manier om met alle vrienden en familie kennis te maken en feest vieren dat kunnen ze wel. Zelfs ik ben er niet aan ontkomen om even de dansvloer op te gaan.

Ik zal op zijn minst tot eind juli hier in Auckland als au pair blijven 'werken' en daarna kan mijn rondreis door Nieuw-Zeeland dan echt gaan beginnen. Misschien dat ik zelfs de maand augustus nog even afwacht, aangezien het in september wat beter weer wordt. Ik ben in ieder geval vrij om hier langer te blijven als ik dat wil. Het duurt dus helaas nog wel even voordat ik terug naar huis kom en het zal ook nog wel eventjes duren voordat er weer een nieuw reisverslag geplaatst gaat worden. Zolang ik het hier naar mijn zin heb en thuis alles goed gaat met iedereen, denk ik dat een maandje meer of minder niet een al te groot probleem moet zijn.

Opnieuw bedankt voor alle berichten via deze site, e-mail, hyves en facebook. Ik vind het erg leuk om zo nu en dan te horen wat er zich daar in Nederland allemaal afspeelt en hoe het met iedereen gaat. Al hebben jullie even moeten wachten op dit nieuwe reisverslag en zal het even duren voordat er een volgende komt, blijf ik het leuk vinden om op verschillende manieren contact te houden met iedereen.

Makkelijke vraag.

Welke van de volgende functie-omschrijvingen kan ik niet op mijn cv zetten?

a Au pair (boy)
b Packer
c Kamermeisje
d Kiwiplukker

  • 25 Juni 2012 - 06:19

    Herman En Wil:

    Hoi fijn onweer wat van je te horen,wat is het leven toch mooi als je er wat van weet te maken.fijn dat je deze kans heb aangepakt.ook al moet je nu kei en kei hard werken.nou hou de bal hoog en geniet van je vrijheid.groetjes van ons en er is altijd wel een gaatje dat je een klein briefje kan schrijven dikke kus en hou je haaks

  • 25 Juni 2012 - 08:00

    Hoi Joop:

    klinkt allemaal erg goed, we zijn blij dat je het zo naar je zin hebt. Erg vervelend baantje dat oppassen, zeker dat voetbal gedeelte, hihi
    geniet ervan met volle teugen en we zien je graag tzt weer een keertje terug. heelveel plezier voor al wat komen gaat en de groetjes van Dave, Patricia en Fabian van Asch

  • 25 Juni 2012 - 08:42

    Rick En Martha:

    Hey Joop! Wat gaaf dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan en ik zie je als je weer terug bent! Liefs en groetjes xxx

  • 25 Juni 2012 - 09:20

    Martine Slee:

    Wauw... Geweldig verhaal weer!! wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! Deze baan moet echt afschuwelijk zijn ;-) hahha... Heerlijk om op zo'n manier je geld te verdienen!!! Geniet er met volle teugen van! Maar heb het idee dat dat helemaal goed komt!!

    Liefs, Martine

  • 25 Juni 2012 - 09:54

    Tom:

    Ik zie op de foto's dat je in Nieuw-Zeeland ook maar geleerd hebt om te vliegen? Gaat je een hoop geld besparen.

    Voor de rest gaat het hier allemaal prima. Dus neem zoveel tijd als je wilt. Nou ja, als je maar op tijd terug bent voor het WK voetbal! Want voetbal kijken zonder jou is een stuk minder leuk.

  • 25 Juni 2012 - 11:14

    Marianne En Karel:

    Fijn, dat je weer eens wat kan laten horen Joop.
    Wij vinden jouw reisverslagen zo interessant en boeiend tegelijk.

    Waar wij benieuwd naar zijn, wat jij als "stapelaar" moest doen.
    Hoe lang heb je dat werk gedaan?

    De baan die jij nu hebt past zeker meer in jouw straatje.

    Het weer is hier niet eens zoveel beter en wij zitten al in de zomer met
    slechts 16/17 graden.

    Geniet maar lekker verder.
    groetjes uit Zwijndrecht


  • 25 Juni 2012 - 11:16

    Constantijn:

    Hey Joop!

    Dat klinkt allemaal echt supet vet! Veel plezier nog de komende tijd in Nieuw Zeeland!

    Groetjes,
    Constantijn

  • 25 Juni 2012 - 11:46

    Johan & Ineke:

    Hoy vakantieganger
    We zijn ontzettend jaloers op jou. Dit is de idiale manier om een andere cultuur te leren kennen. Zorgt dat je je niet overwerkt. Geniet met volle teugen van al de maanden die je daar verblijft van de natuur en van de sociale contacten!! We kijken uit naar je nieuwe verslag maar we hebben geduld. We weten immers dat je het erg zwaar hebt!!

    het aller beste van Johan
    en veel liefs van Ineke

  • 25 Juni 2012 - 19:23

    Sandra:

    Hoi Joop,

    Leuk om weer up to date te zijn. Au pair met voetbalbonus punten wie had dat gedacht. Op je CV kan dan toch ook visser komen te staan?????

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt en veel lpezier veder, ps laat Overmaad het maar niet horen dat je in het weekend beschikbaar bent als scheidsrechter, dan laten ze je vast steeds even invliegen ;)

    Ik ben wel benieuwed naar je kapsel, het snorretje is wel even wennen ;(

    groetjes van Marc en mij en veel plezier!
    We horen graag van je.


  • 26 Juni 2012 - 18:42

    Arjan:

    Topbaan zeg! Soms heb je net even dat beetje mazzel nodig. En een goed netwerk.....
    Jammer dat je het Soccerfriends weekend gemist hebt, of moet ik zeggen dat het Scsf weekend jou gemist heeft? Volgend jaar weer naar de kust, kun je je mossel-vaardigheden laten zien!

  • 07 Juli 2012 - 06:57

    Nel Van Dongen:

    Hoi Joop wat fijn om weer een leuk verslag te lezen. Wel jammer dat je nu zulk zwaar werk hebt we leven erg met je mee. Geniet er lekker van en we wachten weer met smart het volgende verhaal af. Hier gaat alles goed en wij moeten nog even wachten om op vakantie te gaan namelijk half september. Maar wat in het vat zit........
    Nou de groetjes van ons en geniet er nog van XXXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Campbells Bay

Joop

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 34042

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 29 Oktober 2018

Australië

15 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Sri Lanka

18 Januari 2013 - 15 Februari 2013

Maleisië

20 December 2012 - 18 Januari 2013

Thailand

09 Mei 2012 - 20 December 2012

Nieuw-Zeeland

14 Maart 2012 - 09 Mei 2012

Bali - Indonesië

Landen bezocht: