Back in Ubud - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu Back in Ubud - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu

Back in Ubud

Door: Joop Zandwijk

Blijf op de hoogte en volg Joop

08 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Gili Trawanang....ja, het is zo mooi als iedereen zegt. Dit tropische eiland bestaat uit wit zand en het water is schitterend turquoise. Er heerst een heerlijke rust op het eiland, aangezien er geen brommers en auto's rijden. Alleen fietsers en een paardentram. Het belangrijkste gedeelte van het eiland bevindt zich overigens op een strook van een kilometer of vijf dus auto's en brommers zijn geheel overbodig. De trendy strandtentjes schieten hier wel als palmbomen uit de grond en het is een beetje zien en gezien worden of kijken en bekeken worden. Ik heb overigens met een hoop muziekstijlen ontbeten, maar dit was de eerste keer dat ik aan de banana pancake zat met happy hardcore op de achtergrond.

Sanur...ook wel bekend als hét alternatief voor het zeer toeristische Kuta. Dat blijkt inderdaad te kloppen. Heerlijk rustig en een mooi, groot strand waar opvallend veel stelletjes 's avonds op de rotswanden naar de ondergaande zon aan het kijken zijn. Door het te vergelijken met Kuta doe je deze plaats misschien nog wel tekort.

Er was overigens maar één reden waarom ik graag naar Sanur wilde, voordat ik mijn trip in Indonesië af ga sluiten in Ubud. Parasailen. Dat heb ik namelijk altijd al eens willen doen. Zo vrij als een vogel, zwevend door de lucht. Al moet ik eerlijk toegeven dat dit gevoel enigszins belemmerd wordt door het broekje waar je in hangt, dat niet al te vriendelijk is voor je edele delen. Buiten dat was het een geweldige ervaring en zeker de moeite waard. Schitterend om vanuit de lucht de hele omgeving te kunnen zien.

Back in Ubud, waar het eigenlijk allemaal een beetje begonnen is. Er staat voor deze laatste dagen eigenlijk niet heel veel meer op het programma. Het is eigenlijk een beetje afsluiten in Indonesië en alvast wat dingen voorbereiden voor mijn reis naar Nieuw-Zeeland.

Toch nog even de moeite genomen om naar het vogelpark en het repietelenpark te gaan. 's ochtends vertrokken in een bemo busje dat de APK-keuring in Nederland waarschijnlijk niet zou halen. Toch opvallend hoe sterk die busjes zijn en dat ze op zulke wegen en in dit landschap jaren kunnen rijden met voertuigen die in Nederland allang total-loss verklaard zouden zijn. Ook wel weer grappig...in Nederland hebben we een panorama dak en hier hebben ze een panorama bodem.

Nadat ik uiteindelijk werd afgezet bij de plaatselijke dierentuin, toch nog in het vogelpark terecht gekomen. Leuk om er een paar uurtjes rond te lopen en wat shows te zien. Nu weet ik ook gelijk waar de term 'rare vogel' vandaan komt. Op een gegeven moment loopt er een wat ouder, Nederlands echtpaar voor me en hoor ik de man, heel zelfverzekerd, tegen zijn vrouw zeggen: "Dit is een hele kleine papegaaiensoort." Ik als vogelkenner weet heel toevallig dat deze extreem zeldzame vogels beter bekend staan onder de naam parkieten.

Vervolgens nog even naar het redelijk kleine reptielenpark geweest dat naast het vogelpark ligt. Mooi om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Zolang de reptielen niet dodelijk zijn, mag je ermee op de foto. Er was ook niet echt een duidelijk scheidingslijn tussen de verblijven en de looppaden, laat staan dat de dieren zich hier iets van aan trokken.

Verder nog een dagje rond gefietst en naar een schitterend rijstterras geweest, om vervolgens af te sluiten in Petulu. Voor de trouwe lezers met een goed geheugen, dat is inderdaad het plaatsje weer honderden witte Javaanse ralreigers de nacht door brengen en deze keer was ik er wel rond het goede tijdstip.

Morgen zal ik richting Nieuw-Zeeland vertrekken. Alle voorbereidingen zijn inmiddels gedaan. Dat wil zeggen, mijn hostel voor de eerste paar dagen is geboekt en ik heb me via internet alvast ingecheckt voor de vluchten. Verder zie ik het allemaal in Nieuw-Zeeland wel weer. Ben heel benieuwd wat me daar weer te wachten staat.

Quizvragen

Er worden heel vaak taxiritten aangeboden. Echter bij één van de chauffeurs zou ik nooit instappen. Wat was hiervoor de reden?

a De taxichauffeur was blind.
b De taxichauffeur liep met twee
krukken.
c De taxichauffeur had geen armen,
alleen twee stompjes.
d Het was de eerste vrouwelijke
taxichauffeur die ik in Indonesië
ben tegen gekomen.

Met welk van de volgende dieren ben ik niet op de foto geweest?

a Toekan
b Phyton
c Adelaar
d Komodo dragon

  • 08 Mei 2012 - 12:29

    Nel Van Dongen:

    Hoi Joop wat een leuk verhaal weer. Je maakt wel veel mee hoor. Veel plezier in Nieuw Zeeland en we zien de verhalen wel weer komen.

    XXXXXXXX Groetjes Hans en Nel.

  • 08 Mei 2012 - 12:44

    Patries:

    Joop!!!

    Parkieten zijn heeel bijzondere vogels hoor ;-) haha
    Goed om te horen dat je het zo onwijs nr je zin hebt! Je reisverhalen blijven briljant!

    Een goede reis nr NZ toegewenst van de Kobus Crew!!!! Helemaal gaaf!

    Geniet ervan!

    Liefs Patricia

  • 08 Mei 2012 - 13:50

    Johan En Ineke:

    Hoi Joop
    Na ruim een maand Indonesië nu richting Nieuw-Zeeland. Een nieuw avontuur en naar we hopen nieuwe verhalen!!
    Hier alles zoals gewoonlijk! Feyenoord is 2de geworden na een winst in Heereveen van 3-2. Nu gaan we Europa in. Deze wederopstanding van ons cluppie is groots gevierd met wel 30.000 fans in de kuip!! Het was net zo spectacular als de jouw parasail tocht. Jij had pijn in de edele delen wij hebben pijn in de kelen van het jubelen.
    Johan Ineke Carlo en Martine wensen jou het allerbeste.

  • 08 Mei 2012 - 19:12

    Herman En Wil Scholt:

    hoi Joop,het was weer een mooi verslag
    en leuke foto's,je heb weer flink genoten van al het moois,ik zou zeggen een goede vlucht naar Nieuw-Zeeland,en we wachten je nieuwe avonturen weer af,doe voorzichtig en tot horens gr van mij en een dikke kus van tante Wil

  • 09 Mei 2012 - 10:48

    :

    Joop!!!

    Hoe is het met je?
    Ik lees dat de gili mooi was!
    Ik en Felicity hebben eigenlijk alleen nog maar in de zon gelegen in Kuta, nadat wij uit Ubud teruggekomen zijn!
    Enne gelukkig is het met ons clubbie ook goedgekomen!
    Wens je een hele fijne tijd in Nieuw zeeland!
    Groetjes Danny

  • 09 Mei 2012 - 18:41

    Martine Slee:

    Super leuk verhaal weer!! Wat een fantastische tijd zal dit zijn!!! Leuk die foto met die leguanen! Op je rechterschouder (voor de kijkers links) zit wel een heel bijzonder diersoort.... ;-) have fun!!!! Xxx

  • 10 Mei 2012 - 15:26

    Sandra:

    Hoi Joop,

    Je zegt ik sluit het rustig af in Indonesië. Echter het klinkt nog steeds als een droomvakantie die laatste dagen daar, leuk hoor op naar het nieuwe avontuur.

    1 c en vraag 2 c en d

    Het is hier echt Hollands weer, zon afgewisseld met Veel regen en dan weer eventjes zon.

    Heb je nog wat nieuwe talen opgepikt?

    Ik zie weer uit naar je volgende verslag over de nieuwe avonturen.

    Veel plezier, groetjes, Sandra

  • 12 Mei 2012 - 21:51

    Marijke En Jan:

    Weer een heel fijn reisverslag, Joop!
    Geweldig om het allemaal mee te maken hè?
    Op naar nieuw-Zeeland ,spannend hoor. Nou we volgen je weer verder, veel plezier
    Groetjes van Jan en Marijke

  • 21 Mei 2012 - 08:13

    Laura En Huib Z-wijk:

    Leuk,Leuk en stoer met al die beesten.
    Fijn dat je het zo naar( de )zin hebt.
    Lekker free wielen en gaan en staan waar je wilt.We genieten elke keer weer van die prachtige verhalen daar in de oost en binnen kort in Nieuw-zeeland,hou je taai globbentrotter.
    Groeten Laura en Huib,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Bali - Indonesië

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2012

Back in Ubud

24 April 2012

Groetjes uit Padangbai

13 April 2012

Groetjes uit Yogya

11 April 2012

Alles gaat goed!

01 April 2012

Groetjes uit Candidasa
Joop

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 34069

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 29 Oktober 2018

Australië

15 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Sri Lanka

18 Januari 2013 - 15 Februari 2013

Maleisië

20 December 2012 - 18 Januari 2013

Thailand

09 Mei 2012 - 20 December 2012

Nieuw-Zeeland

14 Maart 2012 - 09 Mei 2012

Bali - Indonesië

Landen bezocht: