Groetjes vanuit Ubud - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu Groetjes vanuit Ubud - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Joop Zandwijk - WaarBenJij.nu

Groetjes vanuit Ubud

Door: Joop Zandwijk

Blijf op de hoogte en volg Joop

21 Maart 2012 | Nederland, Rotterdam

Na afscheid genomen te hebben van mijn vader en mijn broer begon het avontuur dan echt. Op woensdag 14 mei om half elf 's ochtends vertrok ik met het vliegtuig naar Singapore. Om daar de volgende dag om kwart over vijf in de ochtend (plaatselijke tijd) aan te komen. Het schitterende en grote vliegveld van Singapore is op dat tijdstip heerlijk rustig en als een echte toerist ging ik natuurlijk de verlenging van Chelsea-Napoli zitten kijken in een van de lounge gedeeltes. Om van vertrekhal 1 naar vertrekhal 2 te komen, moest ik met de vliegende trein. Het leuke was dat ik op deze manier uitzicht had over verschillende gedeeltes van Singapore. Om 9:20 ging ik dan eindelijk richting mijn eindbestemming Bali (Denpasar). Om daar vervolgens om iets over twaalf aan te komen. Het was wel even zweten toen ik langs de douane moest, maar dat kwam vooral omdat er daar al te merken was dat het op dat moment 32 graden was buiten. Een taxi was snel geregeld en nog geen 10 minuten later kwam ik aan bij mijn hotel in Kuta.

De eerste dag bestond vooral uit slapen, even de straatjes verkennen en vervolgens weer snel mijn bed in. Kuta is een zeer toeristisch plaatsje waar je vooral lekker van het strand en van de zon kan genieten. Dat was dan ook gelijk de planning voor de volgende dag. Vroeg op, om vervolgens een lange wandeling over het strand te maken. Even lekker gegeten bij één van de strandtentjes en vervolgens weer richting hotel. Het viel me op dat er op de terugweg weinig mensen meer te zien waren op het strand en de vele verkopers waren ook verdwenen. Het was iets te rustig voor mijn gevoel en enkele minuten later kwam ik erachter waarom dit het geval was. Het begon keihard te waaien en ondanks dat wij Nederlanders het liefst dingen gratis krijgen, was deze zandspoeling net iets teveel van het goede. Dat is ook gelijk wat Kuta tot het paradijs voor surfers maakt. De harde wind en de meters hoge golven.

Na een aantal dagen Kuta werd het tijd om wat meer van het "echte" Bali te zien en ben ik vertrokken richting Ubud. Het links rijden is in het begin behoorlijk vreemd en een tijdje later nog steeds. Ik was blij dat mijn privé chauffeur :-P de weg een beetje kende. De eerste stop op deze prachtige route was het Elephant Safari Park, waar een groep van ongeveer 30 olifanten uit Sumatra verblijft. Natuurlijk heb ik deze kans aangegrepen om een rondje door het park te maken op de rug van één van deze olifanten, omdat twee zo lastig rijden is.

Na deze stop zijn we weer verder gegaan de bergen in. Op één van de hoogste punten zijn we gestopt bij een restaurantje met een schitterend uitzicht over het heuvelachtige landschap en op de weg naar beneden ben ik langs de Pura Tirtha Empul gegaan oftewel de heilige watertempel. Ik kreeg een uitgebreide rondleiding en bij ieder stukje van de tempel had mijn gids een prachtig verhaal en daar hoorde dan ook een foto van mij voor, naast, in en/of onder desbetreffend stukje bij. Als je de foto's snel achter elkaar laat zien, is het net een video. Na een heerlijke dompeling in het heilige water werd het tijd om langs de schitterende sawa's, bergafwaards richting Ubud te reizen.

Uiteindelijk aangekomen in Ubud duurt het, met een gigantische backpack op je rug en een verdwaalde blik in je ogen, verrassend genoeg niet lang voordat iemand je een kamer aanbiedt. Ik werd naar een mooi huisje gebracht in één van de straatjes buitenaf. De eigenaar sprak geen woord Engels en als je er geen problemen mee hebt dat er "af en toe" salamanders door je kamer lopen, is het er heerlijk vertoeven.

Ik zal in ieder geval nog een aantal dagen in Ubud blijven, omdat er morgen een speciale viering is met o.a. een grote optocht door de straten. De 23ste zal op Bali alles uitgestorven zijn. Geen transport, geen elektriciteit en alle winkels en restaurantjes zijn gesloten. Gelukkig heb ik me al van een maaltijd verzekerd, want ik mag mee eten met het gezin van Oka (de eigenaresse van het hotel waar ik op dit moment verblijf).

Het leven hier op Bali is een stuk eenvoudiger dan in Nederland. Zeker in Ubud hangt er een ontspannen sfeer en kan je helemaal tot rust komen. Weer even terug naar de basis met andere dilemma's dan thuis. Hier een aantal voorbeelden:

Wel of geen suiker in je thee?
Afhankelijk van het aantal beestjes in de suiker.
Wel of niet je kont afvegen?
Afhankelijk van de beschikbaarheid van toiletpapier.
Uitslapen of vroeg op?
Afhankelijk van het aantal Hanen dat de hoteleigenaar bezit.
Wel of geen ventilator aan?
Afhankelijk van het geluid t.o.v. de verkoeling die de ventilator geeft.
Warme of koude douche?
Koude. Bij gebrek aan warme.


Tijdens mijn reis zal ik een quiz houden over leuke, spannende en bijzondere dingen die ik heb meegemaakt. Antwoorden kunnen opgestuurd worden naar joopzandwijk@gmail.com.

Quizvragen

Vraag 1. Tijdens mijn eerste strandwandeling op Bali (Kuta) ben ik met 12 Indonesische jonge dames op de foto geweest. Wat was de reden hiervoor?
A Ik lijk op de Zuid-Balinese filmster Panghang Babi.
B Er liepen verschillende groepjes, die met zoveel mogelijk toeristen op de foto moesten.
C Het was mijn eerste bijbaantje en het leverde 10.000 Roepia per foto op.
D Deze groep dames vroeg of ik een foto wilde nemen en vervolgens heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om zelf nog even met ze op de foto te gaan.

Vraag 2. Welk instrument bespeelde de olifant in het Safari park?
A Trompet
B Mondharmonica
C Viool
D Tamboerijn

  • 21 Maart 2012 - 08:16

    Co:

    Jopie,

    Leuk reisverhaal, blij dat je veilig bent en het bevalt. Bespeur ik nou af en toe enige humor en sarcasme in je schrijfwijze? ;-) Hier alles goed verder, gisteren vakantie geboekt voor 4 nachten IJsland en 4 nachten New York, dus dan zullen we nog verder van elkaar verwijderd zijn :-)

    Vat geen kou boy,

    Colin

  • 21 Maart 2012 - 08:22

    Léon&Dorien:

    G-J,

    Wat fijn om te horen dat je het naar je zin hebt en weer wat gepost hebt ;)

    Leuk om te lezen wat je in die korte tijd meegemaakt hebt en de manier waarop je het verhaal geschreven hebt.

    Ik zal de foute/dubbelzinnige opmerkingen over de 1ste foto wel achterwegen laten :p

    Geniet ervan en we kijken al uit naar je volgende verhaal!

    Gr

  • 21 Maart 2012 - 08:29

    Danielle:

    En waar is die foto met de 12 dames?

  • 21 Maart 2012 - 09:14

    Vivian:

    dag goede jopie,

    wat een hilarische quiz zeg haha:P
    ik vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt! je fotos zijn ook echt super:)
    nu nog maar even antwoorden op je quiz..veel plezier enjoy!!

    xx

  • 21 Maart 2012 - 09:41

    Martha:

    Hey lieve Joop,

    Ik hoorde van Rick dat je deze reis zou gaan doen in je eentje! petje af hoor! Ik wens je heel veel plezier en wees voorzichtig, we willen je wel weer heel terug!
    Dikke kus en knuffel

  • 21 Maart 2012 - 11:08

    Sandra:

    Hoi Joop,

    Leuk om van je te horen.
    Vliegtuig, vliegbus, weer een vliegtuig dan nog een cauffeur en een olifant ... en wandelen door het zand. Je bent toch niet je schoenen vergeten? ;)

    Heel veel plezier verder en geniet van de avonturen die je allemaal gaat beleven.

    groetjes,

    Sandra


  • 21 Maart 2012 - 16:13

    Claudia :

    Hey Joop!

    Gelukkig veilig geland in Bali :) Zozo op de foto met 12 dames? Leuke foto's btw! Geniet ervan!

    Groetjes Claudia

  • 21 Maart 2012 - 16:38

    Johan & Ineke:

    Hoi Joop.
    Je schrijft op een vriendelijke en amusante manier! Het lees lekker weg en af en toe krijgen we een vette glimlach om de mond!! Wij blijven je volgen en zijn in gedachten bij jou!!
    Hou je haaks!!!!

  • 21 Maart 2012 - 17:07

    Alex En Wendy:

    Helemaal leuk om bij te houden wat je allemaal doet! Alleen wel ff je verblijfplaats aanpassen, je bent nog altijd in Rotterdam ;).

    Veel plezier en geniet van alles wat op je af komt!!

    Gr Alex, Wendy, Lieke en Mathijs

  • 21 Maart 2012 - 19:52

    Hans En Nel:

    Hoi Joop je hebt nu al heel veel meegemaakt en ik vind het erg leuk om te lezen.We gaan je volgen. Groetjes van ons en geniet ervan XXXXX

  • 25 Maart 2012 - 11:25

    Dennis Van Der Stroom:

    Heey lieve jopie, och heerlijk als ik dat zo lees die amusante manier van je die bevalt me prima. Ja voor mij is het alweer heel lang geleden dat ik op bali ben geweest november alweer. Nog altijd verlang ik naar de plaatsen waar ik ben geweest. Ik zie dat je niet echt budgetair leeft maar probeer eens een scootertje te huren , ook een erg leuke ervaring en niet altijd even veilig maar jek an wel vooral de kleine dorpjes in. Ik heb nog wat vrienden in Denpasar, kuta en als je naar java gaat in banyuwangi waar je dan gratis kan verblijven. mocht je interesse hebben hoor ik het wel. Ik wens je heel veel succes en sterkte met je reis. Ik blijf je volgen... Ik ben nu weer terug in Delhi waarna ik nog helemaal naar noorden ga naar Ladakh, de himalaya in en dan terug naar rajasthan voor de woestijn marathon waarna ik door reis naar nepal, maar zien wat daar weer allemaal gebeurd. Olifantenpark heb ik maar overgeslagen was te duur vond ik, en ze gaan niet echt netjes met dieren om in Indonesie en India dus ik ben er een beetje tegen. Geniet van je reis.. gr dennis

  • 26 Maart 2012 - 09:02

    Phenome-non:

    heey joop,

    goed om te lezen dat alles lekker gaat man,

    geniet ervan

  • 28 Maart 2012 - 14:16

    Menno:

    Joo panghang babi!!

    top dat je het zo naar je zin heb, leuk om je verslagen te kunnen lezen!

    Enjoy!!

  • 01 April 2012 - 15:18

    Pa En Tonnie:

    Ook je 2e reisverslag is heel leuk en interresant om te lezen Joop. Wat fijn dat je zoveel en zulke geweldige dingen doet. Ik ben trots op je ga zo door.........ik schrijf je verder nog wel per e mail groeten Pa en Tonnie

  • 07 April 2012 - 14:43

    Marianne En Karel:

    Wat een belevenis in zo'n korte tijd al.
    Wat leuk dat je in het hotel als een
    adoptief zoon werd aangenomen, zo
    kon jij inderdaad omgaan met de lokale bevolking.
    We kijken uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes uit het koude Zwijndrecht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rotterdam

Bali - Indonesië

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2012

Back in Ubud

24 April 2012

Groetjes uit Padangbai

13 April 2012

Groetjes uit Yogya

11 April 2012

Alles gaat goed!

01 April 2012

Groetjes uit Candidasa
Joop

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 34049

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 29 Oktober 2018

Australië

15 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Sri Lanka

18 Januari 2013 - 15 Februari 2013

Maleisië

20 December 2012 - 18 Januari 2013

Thailand

09 Mei 2012 - 20 December 2012

Nieuw-Zeeland

14 Maart 2012 - 09 Mei 2012

Bali - Indonesië

Landen bezocht: